جندخبر متفاوت+چند خبر کارگری یک خبر علمی
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

میوه‌های رنگ‌شده با دستگاه ،در فصل کالی !

«مجتبی شادلو»گفته : «در چند سال اخیر عده‌ای سودجو قبل از فصل برداشت، پرتقال را از باغداران خریداری می‌کنند و با استفاده از دستگاه‌هایی پرتقال را رنگ‌آوری می‌کنند و رنگ پرتقال را از سبز به زرد و یا نیمه زرد و سبز تبدیل می‌کنند.»
به گفته رئیس اتحادیه باغداران این گونه میوه‌ها برای سلامتی ضرر دارند. زیرا میوه پرتقال، خودش اسید دارد و بر اثر گرمادهی میزان اسید آن بالاتر رفته و علاوه بر از بین رفتن خاصیت آن، برای دستگاه گوارش بسیار خطرناک است.
اما رنگ‌آمیزی میوه ها و یا سبززدایی (Degreening) به دو صورت انجام می شود که شیوه رنگ آمیزی با «گاز اتیلن» در کشور ما کاربرد بیشتری دارد.
آن‌ها میوه‌های کال چیده‌شده را در معرض گاز اتیلن قرار می‌دهند. اتیلن، رنگدانه‌های کلروفیل سبزرنگ را تخریب و رنگدانه زرد رنگ را که زیر کلروفیل محصور شده است را آزاد می‌کند. به‌این ترتیب میوه سبزرنگ کال، ظاهری شبیه میوه‌های رسیده می‌گیرد تا رنگ‌و روی جذاب آن، مشتری بیشتری در بازار میوه‌های نوبرانه پیدا کند.
استفاده از اتیلن بیشتر در میوه‌هایی نظیر موز، خرمالو و گوجه‌فرنگی کاربرد دارد.
در روش اول ابتدا با گاز اتیلن، رنگ میوه‌ها را برمی‌گردانند و بعد در محلول رنگی غوطه‌ور می‌کنند تا رنگ میوه‌ها مجلسی‌تر و براق‌تر شود.
روش دوم اما کمی متفاوت است. در این روش، خبری از گاز اتیلن نیست و از همان ابتدا مرکبات در محلول‌های رنگ با غلظت بالاتر غوطه‌ور می‌شود. میوه ها در آب 50 درجه سانتی گراد به مدت 20 دقیقه غوطه ور می شوند تا رنگ جذب پوست میوه و یکدست شود. بعد از آن نیز میوه‌ها سرد شده و واکس زده می‌شوند.

 در این روش ممکن است مواد شیمیایی به داخل میوه نیز نفوذ کرده و موجب مسمویت و حتی ابتلا به سرطان شوند.
منبع: http://www.irankhabar.ir/fa/doc/news/16868

جزییات قرارداد ۳۲ میلیارد تومانی یک وکیل

در ابتدا 20 میلیارد ریال بدون آن که قراردادی امضاء شود، به این وکیل پرداخت می شود سپس این وکیل برای جلب اعتماد آن سازمان، 48 ساعت بعد، بنا به اعتراف خودش در دفتر وکالتش دو برگه را جعل و امضاء قاضی را پای آن می زند و به سازمان مربوطه ارائه می دهد این وکیل از طریق آن برگه مجددا 124 میلیارد ریال می گیرد و قرارداد 320 میلیارد ریالی منعقد می شود و سازمان دولتی فقط امضاء می کند.
سراج ادامه داد: وکیل مربوطه چک این سازمان را به صورت چند مرحله ای نقد کرد مثلا یک میلیارد را به حساب یک فرد، یک میلیارد را به حساب فرد دیگر و یک میلیارد را به حساب فرد سوم و ... واریز می کند بعد از آن که این فرد بازداشت شد اعتراف کرد مبالغی را به شخصی که واسطه انعقاد قرارداد بود، پرداخت کرده که احتمالا شخص مورد نظر نیز حرفه ای است چرا که به جای ریال، دلار می گرفته که در بازرسی از منزل این شخص، 15 هزار دلار و یک دفترچه بانکی به مبلغ 330 میلیارد تومان کشف شد.
وی اضافه کرد: بررسی های انجام شده نشان می دهد که او مبالغی که به صورت دلار می گرفته را به ریال تبدیل و به حساب خود واریز می کرده تا مشخص نشود، یک میلیارد و 350 میلیون تومان هم به یک فرد دیگر دولتی داده شد آن فرد را هم بررسی کردیم که افراد دیگری به دنبال او هستند بنا بر این یک پرونده این طوری تشکیل شد و انعکاس پیدا کرد و اثربخشی داشت با این پرونده تمام افرادی که به عنوان وکیل با سازمان ها قرارداد می بندند، حساب کار خود را می کنند.
وی افزود: جالب آن که این ها حتی تمبر هم باطل نکرده بودند و این در حالی است که طبق تعرفه باید در ازای هر ریال تمبر باطل شود این وکیل از پول بادآورده برای خود اوضاع و احوالی ترتیب داده بود؛ یک ماشین مدل بالا برای خود خریده بود، یک خانه در تهران و یک ماشین برای خانمش خریده، این یک پرونده است و قاعدتا کسی که 32 میلیارد تومان می گیرد و این گونه توزیع می کند، قطعا دفعه اول نیست.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/444568

درگیری پلیس با کارگران معترض در کامبوج

پلیس کامبوج روز شنبه اعلام کرد درپی به خشونت کشیده شدن اعتراض کارگران در شرق این کشور، هشت افسر پلیس مجروح شده و ۱۰ نفر از کارگران اعتصابی بازداشت شدند.

کارگران این کارخانه حدود دوماه است که برای دریافت دستمزد بیشتر و برخورداری از شرایط کاری بهتر در اعتراض و اعتصاب بسر می‌برند.

بخش صنایع کامبوج متشکل از ۹۶۰ کارخانه با بیش از ۶۲۰ هزار کارگر عمدتا زن با حداقل دستمزد یکصد دلار درماه است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=216909

اعتراض کارگران پروژه‌ای عسلویه به محرومیت از حق بهره‌وری

«مطابق این دستور العمل، مبلغ پاداش تعیین شده با احتساب شاخص‌های همچون پایه حقوق، فوق‌العاده ویژه، کارگاهی، جذب، حق مقام، بدی اب و هوا و محرومیت از تسهیلات زندگی از ۷۵۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان برای هریک از مشمولان متغییر خواهد بود.»

منابع خبری ایلنا در منطقه ویژه پارس جنوبی از ابلاغ دستورالعملی برای پرداخت پاداش بهره‌وری کارکنان شاغل در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی خبر‌ می‌دهند که در آن هیچ سهمی برای کارگرانی که بصورت پیمانکاری در پروژه‌های در دست احداث منطقه پارس جنوبی  مشغول کار هستند، درنظر گرفته نشده است.

منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=216892

کشته شدن سه کارگر آذربایجانی در دریای خزر

بروز یک حادثه در جریان تعمیر یک سکوی نفتی و گازی در بخش آذری دریای خزر سبب کشته شدن سه نفر و مفقود شدن یک کارگر دیگر شد.
منبع:http://ilna.ir/news/news.cfm?id=216842

پیش‌بینی ناسا درباره تاریکی سه روزه زمین

کارشناسان ناسا می گویند: زمین در روزهای 30 آذر و اول و دوم دی ماه سال جاری ـ 21، 22 و 23 دسامبر ـ در تاریکی ناشی از طوفان های خورشیدی فرو خواهد رفت.
به گزارش ایرنا از ساینس، چارلز بولدن مدیر آژانس فضایی ناسا با تایید این خبر گفت: زمین در این سه روز به دلیل طوفان های خورشیدی در تاریکی فرو خواهد رفت.
طوفان خورشیدی (یا طوفان مغناطیسی) پدیده انفجاری یا فورانی با منشا مغناطیسی در جو خورشید است که به آزاد شدن انرژی های فراوان می انجامد.
به دلیل این پدیده، باد خورشیدی با سرعت و شدت بیشتری می وزد و ذرات باردار پر انرژی روانه منظومه شمسی می شوند که این ذرات به زمین رسیده و با میدان مغناطیسی بر هم کنش داشته و طوفان های خورشیدی را سبب می شوند.
طوفان های خورشیدی باعت تیره شدن روز می شوند گویا شب هنگام فرا رسیده است.
طوفان خورشیدی می تواند باعث قطع شدن سیستم های ارتباطاتی، مختل شدن پروازها، حرکت کشتی ها، عملکرد ماهواره ها و حتی مختل شدن فعالیت فضانوردان و دیگر موارد را در برداشته باشد.
امریکا یکی از کشورهایی است که با بیشترین حجم طوفان های خورشیدی روبرو است و بنا به گزارش اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا NOAA بیش از یک هزار و 253 طوفان بین سال های 1991 تا 2010 میلادی در امریکا به ثبت رسیده است.
براساس این گزارش شدیدترین طوفان خورشیدی متعلق به کارینگتون بوده است.
براساس اعلام ناسا، پیش بینی دقیق اتفاقاتی که در این سه روز به وقوع خواهند پیوست بسیار دشوار است و نمی توان پیش بینی دقیقی را برای فعالیت های خورشیدی اعلام کرد.
کارشناسان می گویند که هر پدیده انفجاری یا فورانی با منشاء مغناطیسی که در جو خورشید رخ می­ دهد و به آزاد شدن انرژی فراوان می­ انجامد طوفان خورشیدی یا طوفان مغناطیسی نامیده می­ شود.
با این تعریف اتفاقات مختلف مانند زبانه­ های پرانرژی، شراره­ ها، فوران­ های تاجی و باد خورشیدی همگی به­ نوعی طوفان خورشیدی محسوب می شود.
شدیدترین نمونه­ ی ثبت ­شده ­ این طوفان‎­ها در سال 1859/1238 رخ داد. در آن پدیده که به طوفان کارینگتون معروف شد، چنان سیل عظیمی از ذرات روانه ­ مغناط ­ کره ­ زمین شد که شفق قطبی حاصل از آن از نزدیکی عرض ­های استوایی نیز قابل مشاهده بود.
پیامدهای طوفان خورشیدی می تواند شامل تاثیر بر سیستم­ های ارتباط مخابراتی، موقعیت­ یابی و ناوبری و بر عملکرد ماهواره­ های اطراف زمین باشد.
همچنین طوفان های خورشیدی برای فضانوردان یا موجودات زنده خطرناک است چراکه ارتباطات رادیویی که با استفاده از لایه­ ی یونوسفر اطراف زمین برقرار می­ شود به­ راحتی در اثر وقوع طوفان خورشیدی دچار اختلال می ­شود.
افزایش شدت تابش ­های خورشید در محدوده ­ی پرتوهای پرانرژی اثرات منفی بر سلامتی انسان از دیگر مضرات تابش های خورشیدی محسوب می شود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/444565



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 3 آبان 1393برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب